گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
حماسه حسینی
جلد سوم
اما عاملها


گفتيم كه عامل تحريف به طور كلی دو قسم است : عامل عداوت و غرض ، و
ديگر عامل اسطوره سازی . اينجا بايد عامل سومی هم اضافه كنيم ، دوستی و
تمايل . مثال عامل غرض ، جعلها و تحريفهای مسيحيان درباره رسول اكرم و
جعل و تحريفهای امويين درباره حضرت امير است ، و مثال عامل دوستی ، همه‏
اكاذيبی است كه افراد و اقوام برای نياكان خود جعل می‏كنند . در مورد
امام او را اخلالگر و تفرقه‏انداز خواندند كه قبلا گذشت .
اما " اسطوره سازی " خود يك حس اصيل است در بشر كه قبلا اشاره‏
كرديم . افسانه مجروح شدن پر جبرئيل در جنگ خيبر و همچنين افسانه دو نيم‏
كامل شدن " مرحب " و نفهميدن خودش . ايضا افسانه پرتاب كردن ابی‏
الفضل هشتاد نفر را در
صفين به هوا كه هشتادمين رفته بود بالا و هنوز اولی برنگشته بود ، و پس‏
از برگشتن يكی يكی را دو نيم كرد . همچنين است افسانه ششصد هزار كشته و
هفتاد و دو ساعت بودن روز عاشورا .
عوامل سه گانه فوق در همه جهان بوده و هست .
اما عامل خصوصی : از طرف اولياء دين پيشنهاد شده كه اقامه عزای حسين‏
بن علی بشود و قبرش زيارت شود و او به عنوان يك فداكار بزرگ هميشه‏
نامش زنده و پاينده باشد . اين موضوع تدريجا سبب شد كه بعضی مرثيه‏
خوانان حرفه‏ای پيدا شوند و كم كم مرثيه خوانی به صورت يك فن و هنر از
يك طرف ، و وسيله زندگانی از طرف ديگر درآيد ، از طرفی فكری پيدا شود
كه چون گرياندن بر ابی عبدالله ثواب جزيل و اجر عظيم دارد پس به حكم‏
الغايات تبرد المبادی " هدف ، وسيله را مباح می‏كند " از هر وسيله‏ای‏
می‏شود استفاده كرد .
اينجا است كه جعل و دروغ در نظر عده‏ای مشروع می‏شود .
به قول حاجی [ نوری ] اگر اينچنين است ، پس چون ادخال سرور در دل‏
مؤمن نيز مستحب است و هدف وسيله را مباح می‏كند ، از غيبت و حتی از
بوسه و زنا نيز می‏توان استفاده كرد . اينجا است كه داستان روضه خوان‏
سنگ پران كه قبلا گذشت به ياد می‏آيد . و اينجا است كه بايد آن خواب‏
روضه خوانی كه ديد گوشت بدن امام را با دندانهای خود می‏كند صادق دانست‏
.
عجبا كه در پنج قرن پيش يك مرد بوقلمون صفت كه معلوم نيست شيعه‏
است يا سنی به نام ملا حسين كاشفی [ كتابی
می نويسد به نام " روضة الشهداء " . ] اين مرد واعظ است و چون اهل‏
سبزوار و بيهق بوده و آنجا مركز تشيع بوده ذكر مصيبت هم می‏كرده است .
اين مرد تا توانسته ساخته و پرداخته و حتی اسمهايی در اين كتاب هست از
اصحاب و از مخالفين كه معلوم است مجعول است و ظاهرا از خود ساخته .
بعد اين كتاب چون فارسی بوده به دست مرثيه خوان‏ها می‏افتد و سند و مدرك‏
آنها می‏شود كه اين كتاب را از رومی خ وانده‏اند و به همين مناسبت آنها
را روضه‏خوان گفته‏اند ، و اين كتاب بعد بجای همه كتابهای درست ، منبع و
مأخذ روضه‏های دروغ شده است . اين كتاب در اواخر قرن نهم يا اوايل قرن‏
دهم نوشته شده است زيرا ملا حسين كاشفی در 910 وفات كرده است . بعد در
اواخر قرن سيزدهم و اوايل قرن چهاردهم كتاب ديگری كه صد چوب به سر آن‏
كتاب زده به نام " اسرار الشهادش " نوشته و چاپ می‏شود و كار را
می‏رساند به آنجا كه رسانده‏اند . البته كتابهايی از قبيل " محرق القلوب‏
" نيز بی تأثير نبوده‏اند .
تحريفهای لفظی از قبيل : داستان ليلی و علی اكبر ، داستان عروسی قاسم ،
داستان آب آوردن حضرت ابی الفضل در كودكی برای امام حسين ، آمدن زينب‏
در حين احتضار به بالين ابا عبدالله ( ع ) ، عبور اسرا در اربعين از كربلا
، عدد مقتولين ، هاشم بن عتبه با نيزه هجده ذرعی ، روز عاشورا 72 ساعت‏
بود ، امام حسين بازی شاهان از مكه خارج شد ، بی خبر بودن امام سجاد ( ع‏
) از وقايع ، افسانه اسب آوردن زينب برای ابا عبدالله و بوسيدن گلوگاه‏
آن حضرت ، بيهوش شدن امام سجاد ( ع ) و امام صادق ( ع )
اين تحريفها بعضی مربوط است به قبل از حادثه نظير آب آوردن حضرت ابی‏
الفضل در كودكی برای امام ، بعضی مربوط است به بين راه مثل خروج امام از
مكه بازی پادشاهان ، بعضی مربوط است به روز عاشورا مثل داستان ليلی ،
عروسی قاسم ، آمدن زينب در حين احتضار به بالين ابا عبدالله ، اسب حاضر
كردن زينب برای امام ، افتادن سكينه روی سم اسب ، بوسيدن زير گلو ،
آمدن هاشم مرقال ، آمدن زعفر جنی ، و عدد مقتولين ، و بعضی مربوط است به‏
بعد [ از اين حادثه ] مثل حادثه اربعين ، بيهوش شدن امام سجاد ، افتادن‏
امام صادق در كفشكن